Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011

ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑΝΤΑ

1.
Κυρά έχεις όμορφο μικρό, στο μόσχο αναθρεμμένο,
το λούζουν, το στολίζουνε, στο δάσκαλο το στέλνεις.
Το καρτεράει ο δάσκαλος με μια χρυσή βεργούλα,
το καρτεράει η δασκάλισσα με δυο κλωνάρια μόσκο.
Παιδί μου που ‘ν’ τα γράμματα, παιδί μου που ‘ν’ ο νους σου;
Τα γράμματά μου στο χαρτί κι ο νους μου πέρα δέρνει,
πέρα στις νιές τις όμορφες, πέρα στις μαυρομάτες,
πο’ ‘χουν τα μάτια σαν ελιά, τα φρύδια σα γαϊτάνι.
2.
Έλα κι ας το παινέσουμε τούτο το παλικάρι,
οπό' ‘χει πλάτες γι’ άρματα κι αρμούς για το λιθάρι
και χέρια γοργογύριστα να ρίχνουν τη σαΐτα,
να σαϊτεύει τα πουλιά και τα όμορφα κορίτσια.
3.
Μάνα τη θυγατέρα σου τη μικροκανακάρα,
την έλουζες, τη χτένιζες, στα σύννεφα την κρύβεις.
Και σάλεψαν τα σύννεφα και φάνηκεν η κόρη,
φανήκαν τα σγουρά μαλλιά, τα’ αρχοντικά πλεξίδια.
4.
Καλήν ημέραν άρχοντες.
το Δόξα εν Υψίστοις
Κι αν εί κι αν είναι ορισμός σας
και τούτο άξιον εστί
Χριστού τη θεια γέννηση
η των ποιμένων πίστις.
να πω στ’ αρχοντικό σας.
Εκ της Περσίας έρχονται
Χριστός γεννάται σήμερον
τρεις μάγοι με τα δώρα
εν Βηθλεέμ τη πόλει.
άστρο λαμπρό τους οδηγεί
Οι ουρανοί αγάλλονται
χωρίς να λείψει ώρα.
χαίρει η κτίσις όλη.
Σ’ αυτό το σπίτι που ‘ρθαμε
Εν τω σπηλαίω τίκτεται
πέτρα να μη ραγίσει
εν φάτνη των αλόγων
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού
ο Βασιλεύς των Ουρανών
χίλια χρόνια να ζήσει.
και ποιητής των όλων.
Και του χρόνου!
Πλήθος αγγέλων ψάλλουσι
 

5.
Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
Βαστά εικόνα και χαρτί
ψηλή μου δεντρολιβανιά
ζαχαροπλάστη ζυμωτή
κι αρχή, κι αρχή καλός μας χρόνος
χαρτί, χαρτί και καλαμάρι
εκκλησιά, εκκλησιά με το άγιο θρόνος.
δες και με, δες και το παλικάρι.
Αρχή που βγήκε ο Χριστός
Το καλαμάρι έγραφε
άγιος και πνευματικός
την μοίρα του την έλεγε
στη γη, στη γη να περπατήσει
και το, και το χαρτί ομίλει
και να μας, και να μας καλοκαρδίσει.
Άγιε μου άγιε μου καλέ Βασίλη.
Άγιος Βασίλης έρχεται
Κάτσε να φας, κάτσε να πιεις
και δεν μας καταδέχεται
κάτσε τον πόνο σου να πεις.
Από, από την Καισαρεία
Κάτσε, κάτσε να τραγουδήσεις
συ σ' αρχό, συ σ’ αρχόντισσα κυρία.
και να μας, και να μας καλοκαρδίσεις.




6.
Σήμερα τα Φώτα κι οι φωτισμοί
και τον Αϊ-Γιάννη παρακαλεί:
και χαρές μεγάλες και αγιασμοί.
Άγιε μου Γιάννη και Πρόδρομε
Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό
βάφτισε και μένα, Θεού παιδί.
στέκεται η Παναγία η Δέσποινα
Δύναμαι και θέλω και προσκυνώ
με τα θυμιατούργια στα δάχτυλα
και τον Κύριό μου παρακαλώ.
7.
Κοιμήσου αστρί, κοιμήσου αυγή, κοιμήσου νιό φεγγάρι,
κοιμήσου, πού να σε χαρεί ο νιός πού θα σε πάρει.
Κοιμήσου, πού παράγγειλα στην Πόλη τα χρυσά σου,
στη Βενετιά τα ρούχα σου και τα διαμαντικά σου.
Κοιμήσου πού σου ράβουνε το πάπλωμα στην Πόλη,
και σου το τελειώνουνε σαρανταδυό μαστόροι
Στη μέση βάνουν τον αετό, στην άκρη το παγόνι.
Κοιμήσου, και παράγγειλα παπούτσια στον τσαγκάρη,
να σου τα κάνει κόκκινα με το μαργαριτάρι.
Κοιμήσου μες στην κούνια σου και στα παχιά πανιά σου,
κι η Παναγιά η Δέσποινα να είναι συντροφιά σου.
8.
Ύπνε, πού παίρνεις τα μικρά, έλα πάρε και τούτο,
μικρό μικρό σου το ’δωκα, μεγάλο φέρε μου το.
Μεγάλο σαν ψηλό βουνό, ίσιο σαν κυπαρίσσι,
κι οι κλώνοι του ν’ απλώνονται σ’ ’Ανατολή και Δύση.
9.
Να μου το πάρεις, ‘Ύπνε μου, τρεις βίγλες θα του βάλω,
τρεις βίγλες, τρεις βιγλάτορες, κι οι τρεις αντρειωμένοι,
βάλλω τον ‘Ήλιο στα βουνά, τον αετό στους κάμπους,
τον κυρ Βοριά το δροσερό ανάμεσα πελάγου.
Κι ο κυρ Βοριάς ο δροσερός στης μάνας του πηγαίνει.
«Γιε μ’, πού ’σουν χτες, που ’σουν προχτές,
που ’σουν την άλλη νύχτα;
Μήνα με το τ’ άστρι μάλωνες, μήνα με το φεγγάρι,
μήνα με τον αυγερινό, που ’μεστ’ αγαπημένοι
«Μήτε με τ’ άστρι μάλωνα μήτε με το φεγγάρι,
μήτε με τον αυγερινό, οπού ’στ’ αγαπημένοι.
Χρυσόν υγιόν εβίγλιζα στην αργυρή του κούνια»

0 Responses to “ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑΝΤΑ”

Δημοσίευση σχολίου